Hvad er et hospice?

Ordet hospice kommer af ”hospitum” og betyder et herberg, samt at byde velkommen.

I dag bruges betegnelsen ”hospice” på to måder:

• Om et sted for livstruende og uhelbredeligt syge, døende mennesker.
  • Om de principper og holdninger, der ligger til grund for den lindrende behandling og pleje, der ydes til den syge og hele familien.

Et ophold på et Hospice skal bidrage til at gøre den sidste tid til en leveværdig tid.

Hvem kommer på hospice?

Et hospice kan være en mulighed for mennesker med uhelbredelig sygdom, hvor helbredende behandling er afsluttet, og hvor pleje og behandling fremover vil være af lindrende karakter.

Siden juli 2000 har hospices i Danmark fungeret under Sundhedsloven. Den enkelte borger har åledes ret til at vælge tilknytningsforhold i det lindrende forløb, og Sct. Maria Hospice kan derfor modtage uhelbredeligt syge fra alle regioner i Danmark.

Det er vigtigt, at den syge selv ønsker ophold på hospice, og derfor sikres en grundig information om mulighederne for at vælge mellem at blive i eget hjem, på plejehjem, eller blive indlagt på sygehus eller hospice.

Nogle ønsker at bruge hospice i en periode for at få lindret plagsomme symptomer, f.eks. kvalme eller smerter og så blive udskrevet igen. Andre ønsker at være på hospice til livets afslutning.

Det kan ske at den syge bliver lindret for de komplicerede symptomer, og sygdommen således er i en stabil periode. I den situation vil vi tale med den syge og familien om andre muligheder for hjælp, f.eks. i hjemmet eller på et plejehjem.

Sct. Maria Hospice har som selvejende institution driftsoverenskomst med Region Syddanmark. Den syges bopælsregion og hjemkommune dækker opholdsudgifterne.

Da man indlægges på et hospice, kan man ikke have folkeregisteradresse her.

Hvordan kommer man på hospice?

Alle involverede parter, den syge, familien, sygeplejersker, læger, personale på sygehuset kan henvende sig om ophold på Sct. Maria Hospice. Har man lyst til at få en rundvisning på Sct. Maria Hospice inden evt. indlæggelse, kan dette arrangeres ved at henvende sig telefonisk til sekretæren. Henvisningen sendes til Sct. Maria Hospice af den læge som kender den syge bedst.

Sct. Maria Hospice

Sct. Maria Hospice åbnede dørene i det gamle Sct. Maria Hospital tilbage i 1995. Vi er nu flyttet ud til mere naturskønne omgivelser beliggende i Bredballe uden for Vejle.

Her er plads til 12 patienter og deres pårørende. Hver patient får egen stue og badeværelse. Fra stuens terrasse er der udsigt ud i vores haveanlæg.

Se meget mere om os, samt vores store billedgalleri på vores hjemmeside.

• Adresse: Karl Bjarnhofs Vej 2
  • Post nr. by: 7120 Vejle Øst